Sponsoring

Staatsbosbeheer is de moederorganisatie van Stichting Nationale Boomfeestdag. Daarnaast kent de stichting twee verschillende manieren van sponsorschap:

  • het hoofdsponsorschap
  • het sponsorschap

 

Hoofdsponsor van de Nationale Boomfeestdag

Hoofdsponsor van de Boomfeestdag worden? Dat houdt in dat je ons financieel ondersteunt met een bedrag vanaf € 40.000,- per jaar. Hiertoe sluiten we een contract af, meestal met een lengte van minimaal drie jaar. Onderdeel van het contract is onder andere een jaarlijkse indexering van het hoofdsponsorbedrag gedurende de contractperiode. In het contract worden de verplichtingen van  Stichting Nationale Boomfeestdag vastgelegd, evenals de verplichtingen van je bedrijf of organisatie.

In ruil voor de financiële ondersteuning wordt je bedrijf vernoemd in ALLE uitingen van de Boomfeestdag. Hieronder een overzicht van deze uitingen en andere PR-mogelijkheden:

Persberichten
Persberichten worden verstuurd naar onder meer ANP Pers Support. Jaarlijks resulteert dit in ongeveer 1200 tot 1600 artikelen in dag- en weekbladen, kinderbladen en vakbladen, variërend van een groot voorpagina-artikel tot een klein binnenartikel. Daarnaast verschijnen er regelmatig items over de Boomfeestdag in tv-programma’s, zoals het NOS-Journaal, het Jeugdjournaal, Eén-Vandaag, RTL Nieuws, SBS6 Hart van Nederland, RTL Boulevard, Z@pp, Het Klokhuis enzovoorts.

Website
Op de websites van Stichting Nationale Boomfeestdag wordt de naam van de hoofdsponsor via een slide-show op elke pagina getoond. Ook staan er links op naar de website van jouw bedrijf of organisatie. 

Sponsoruitingen
Verder verschijnt de naam van de hoofdsponsor:

  • op uitgaande brieven;
  • op de plaquettes die gemaakt worden voor gerealiseerde projecten;
  • op lesmateriaal;
  • in het jaarverslag;
  • op stands bij beurzen en tentoonstellingen;
  • in het Boomfeestdag-Kidsmagazine voor gemeenten, basisscholen, bibliotheken, muziekcentra, natuurmusea, enzovoorts;
  • in het programmaboekje van de Nationale Viering Boomfeestdag;
  • op uitnodigingen, zoals die van de Nationale Viering Boomfeestdag;
  • op audiovisuele producten, zoals op de registratie van de Nationale Viering Boomfeestdag en de promotiefilm;
  • op de jaarlijkse aankondigingsposter van de Boomfeestdag;
  • op T-shirts of andere promotieartikelen die kinderen krijgen tijdens de Nationale Viering en/of de Provinciale Vieringen Boomfeestdag.

Nationale viering Boomfeestdag
Op de Nationale Viering Boomfeestdag wordt het hoofdsponsorschap nadrukkelijk gecommuniceerd via een voice-over bij de start van het programma. Daarnaast staan de namen van de hoofdsponsors op banners, vlaggen, giveaways enzovoorts.

Eregast
Bij bijzondere bijeenkomsten van de Boomfeestdag en na overlegmomenten kunnen wij je soms voorstellen aan de aanwezige eregast. Dit gebeurde onder andere bij de aanwezigheid van Hare Koninlijke Hoogheid Prinses Beatrix tijdens de Nationale Viering Boomfeestdag in 2000 en 2007. Dit gebeurde ook bij de aanwezigheid van Hunne Koninklijke Hoogheden de Prinsessen, Amalia, Alexia en Ariane, bij de opening van het Geboortebos in 2002 te Mierlo.

Boomfeestdag-logo
Na goedkeuring mag de hoofdsponsor gebruikmaken van het Boomfeestdag-logo op eigen communicatie-uitingen, mits het copyright wordt vermeld (het ‘mercis bv’-handelsmerk).

Specifieke uitingen
In onderling overleg kan nader worden bekeken welke specifieke uitingen nog meer ingezet kunnen worden om de samenwerking te communiceren.

Relaties
Voor  de Nationale Viering Boomfeestdag worden de hoofdsponsors in de gelegenheid gesteld om een aantal relaties uit te nodigen.

Specifieke activiteiten
Het kan ook zijn dat je de naam van de je bedrijf of organisatie wilt koppelen aan een door Stichting Nationale Boomfeestdag specifiek te ontwikkelen lespakket. Ook is het mogelijk dat je je naam koppelt aan een door de stichting te ontwikkelen activiteit, zoals de actie Geboorteboom, ‘een Boom voor het leven’, de CO2-bomenprijs en het Nationaal KinderBomenBos. Deze specifieke ondersteuning wordt vervolgens duidelijk gecommuniceerd, waarbij het wel zo is dat andere hoofdsponsors eveneens vernoemd worden, zij het minder expliciet.

Specifieke wensen
Heb je specifieke wensen over uitingen van het hoofdsponsorschap, dan is dat bespreekbaar. Te denken valt aan contact met andere (hoofd)sponsors van Stichting Nationale Boomfeestdag om gezamenlijk een commerciële activiteit te organiseren. Voorbeelden hiervan zijn het Volvo-Sleutelbos te Mierlo en het Siemensbos te Zoetermeer, die op initiatief van de stichting zijn gerealiseerd door Volvo en Siemens in samenwerking met Stichting Nationale Boomfeestdag en Staatsbosbeheer.

Commerciële mogelijkheden
Het is ook mogelijk om, naast het ondersteunen van de nationale viering, samen te onderzoeken hoe het hoofdsponsorschap commercieel neergezet kan worden. In overleg met het Landelijk Bureau van Stichting Nationale Boomfeestdag kan je bedrijf of organisatie bijvoorbeeld contact zoeken met de gemeentelijke contactpersoon Boomfeestdag. Dit met de bedoeling om in de gemeente waar je bedrijf of organisatie is gevestigd, de gemeentelijke Boomfeestdag te ondersteunen.

Sponsor van de Nationale Boomfeestdag

Sponsor van de Boomfeestdag worden? Dat houdt in dat je ons financieel ondersteunt met een bedrag van € 5.000,- tot € 30.000,-. Hiervoor krijgt je bedrijf of organisatie een vermelding in het programmaboekje van de Nationale Viering Boomfeestdag en kan je een vlag of vlaggen laten plaatsen op het plantterrein. In overleg kan je naam tijdens de nationale viering gecommuniceerd worden. Eveneens in overleg kan je bedrijf of organsatie contact zoeken met de gemeentelijke contactpersoon Boomfeestdag, om in de plaats waar je gevestigd bent de gemeentelijke Boomfeestdag te ondersteunen.

Boomfeestdag-logo

Na overleg met de stichting mag ook het Boomfeestdag-logo gebruikt worden, mits het copyright wordt vermeld (het ‘mercis bv’-handelsmerk). Denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van T-shirts met het logo van de Boomfeestdag en het eigen logo. Ook kan je als sponsor 'giveaways' van je bedrijf of organisatie schenken aan de kinderen en genodigden tijdensd de Boomfeestdag.

Specifieke activiteiten

Het kan zijn dat je bedrijf of organisatie de financiële ondersteuning specifiek wil besteden aan een door de stichting te ontwikkelen lespakket of activiteit. Denk bij activiteiten aan de actie Geboorteboom, ‘een Boom voor het leven’, de CO2-Bomenprijs en/of het Nationaal KinderBomenBos. Het logo van je bedrijf of organisatie wordt dan, samen met de logo’s van de hoofdsponsors, op het lespakket vermeld of afgebeeld bij de activiteit.

 

Sponsoren

De activiteiten van Stichting Nationale Boomfeestdag worden mede mogelijk gemaakt door