Sponsoring

Stichting Nationale Boomfeestdag is een samenwerking met Staatsbosbeheer en kent naast deze samenwerking twee verschillende manieren van sponsorschap:

1.     het hoofdsponsorschap

2.     het sponsorschap

1. Hoofdsponsor van de Nationale Boomfeestdag

Het hoofdsponsorschap van de Boomfeestdag houdt een financiële ondersteuning in met een ondergrens van € 40.000,-. Hiertoe wordt een contract afgesloten, meestal met een lengte van minimaal drie jaar. Onderdeel van het contract is onder andere dat het hoofdsponsorbedrag gedurende de contractperiode jaarlijks geïndexeerd wordt. In het contract worden de verplichtingen van  Stichting Nationale Boomfeestdag vastgelegd evenals de verplichtingen van het bedrijf/de organisatie waarmee het contract aangegaan wordt.

In ruil voor de financiële ondersteuning wordt het bedrijf vernoemd in ALLE uitingen van de Boomfeestdag. Hieronder een overzicht van deze uitingen en andere PR-mogelijkheden:

Persberichten

Persberichten worden verstuurd naar o.a. ANP Pers Support. Jaarlijks resulteert dit in ongeveer 1200 tot 1600 artikelen in dag- en weekbladen, kinderbladen en vakbladen, variërend van een groot voorpagina-artikel tot een klein binnenartikel. Daarnaast verschijnen er regelmatig items over de Boomfeestdag in tv-programma’s, zoals het NOS-Journaal, het Jeugdjournaal, Eén-Vandaag, , RTL 4-Nieuws, SBS-6 Hart van Nederland, RTL Boulevard, , Z@pp, Klokhuis, enz.

Website

Op de websites van Stichting Nationale Boomfeestdag staan  links naar de website van de hoofdsponsor. Op elke pagina wordt de naam van de hoofdsponsor via een slide-show getoond.

Sponsoruitingen

Verder verschijnt de naam van de hoofdsponsor:

  • op uitgaande brieven
  • op de plaquettes die gemaakt worden voor gerealiseerde projecten
  • op lesmateriaal
  • in het jaarverslag
  • op stands bij beurzen en tentoonstellingen
  • in het Boomfeestdag-Kidsmagazine voor gemeenten, basisscholen, bibliotheken, muziekcentra, natuurmusea, enz.
  • in het programmaboekje van de Nationale Viering Boomfeestdag
  • op uitnodigingen, zoals die van de Nationale Viering Boomfeestdag
  • op audiovisuele producten, zoals DVD- en video-registratie van de NationaleVviering Boomfeestdag  en de promotiefilm
  • op de jaarlijkse aankondigingsposter van de Boomfeestdag\
  • op T-shirts of andere promotieartikelen die de kinderen krijgen op de Nationale Viering en/of de Provinciale Vieringen Boomfeestdag.

​Nationale viering Boomfeestdag

Op de Nationale Viering Boomfeestdag wordt het hoofdsponsorschap nadrukkelijk gecommuniceerd via een voice-over bij de start van het programma. Daarnaast staan de namen van de hoofdsponsors op banners, vlaggen, give-away's, enz.

Eregast

Bij bijzondere bijeenkomsten van de Boomfeestdag en na overlegmomenten is er soms de mogelijkheid om als hoofdsponsor voorgesteld te worden aan de aanwezige eregast. Dit gebeurde onder andere bij de aanwezigheid van H.M. Koningin Beatrix tijdens de Nationale Viering Boomfeestdag in 2000 en 2007 en bij de aanwezigheid van de drie prinsessen, Amalia, Alexia en Ariane, bij de opening van het Geboortebos in 2002 te Mierlo.

Boomfeestdag-logo

De hoofdsponsor mag, na goedkeuring, gebruikmaken van het Boomfeestdag-logo op eigen communicatie-uitingen.

Specifieke uitingen

In onderling overleg kan nader worden bekeken welke specifieke uitingen nog meer ingezet kunnen worden ter uiting van de samenwerking.

Relaties

Voor  de Nationale Viering Boomfeestdag worden de hoofdsponsors in de gelegenheid gesteld om een aantal relaties uit te nodigen.

Specifieke activiteiten

Het kan ook zijn dat het bedrijf/organisatie haar naam wil koppelen aan een door Stichting Nationale Boomfeestdag specifiek te ontwikkelen lespakket of aan een door de stichting te ontwikkelen activiteit, zoals de actie Geboorteboom, ‘een Boom voor het leven’, de CO2-bomenprijs en het Nationaal KinderBomenBos. De specifieke ondersteuning wordt vervolgens duidelijk gecommuniceerd, waarbij het wel zo is dat andere hoofdsponsors eveneens vernoemd worden, zij het op een minder expliciete wijze.

Specifieke wensen

Specifieke wensen van de hoofdsponsor betreffende uitingen van het hoofdsponsorschap zijn bespreekbaar. Te denken valt aan het in contact brengen van de hoofdsponsor met andere (hoofd)sponsors van Stichting Nationale Boomfeestdag om gezamenlijk een commerciële activiteit te organiseren in het kader van het hoofdsponsorschap. Twee voorbeelden hiervan zijn het Volvo-Sleutelbos te Mierlo en het Siemensbos te Zoetermeer, die op initiatief van de stichting zijn gerealiseerd door Volvo en Siemens i.s.m. Stichting Nationale Boomfeestdag en Staatsbosbeheer.

Commerciële mogelijkheden

Het is ook mogelijk om naast het ondersteunen van de nationale viering, in gezamenlijkheid te onderzoeken hoe het hoofdsponsorschap commercieel neergezet kan worden. In overleg met het Landelijk Bureau van Stichting Nationale Boomfeestdag kan uw bedrijf/organisatie bijvoorbeeld met de gemeentelijke contactpersoon Boomfeestdag contact zoeken om in de gemeente, waar het bedrijf gevestigd is, de gemeentelijke Boomfeestdag te ondersteunen.

 

2. Sponsor van de Nationale Boomfeestdag

Het sponsoren van de Boomfeestdag is mogelijk vanaf € 5.000,- met een bovengrens van
€ 30.000,-. Hiervoor krijgt het bedrijf een vermelding in het programmaboekje van de Nationale Viering Boomfeestdag en kan men een vlag/vlaggen plaatsen op het plantterrein. In overleg kan de naam van het bedrijf gecommuniceerd worden naar de gasten van de nationale viering op de plantlocatie of in de ontvangst- of lunchruimte van de genodigden. Eveneens in overleg kan het bedrijf met de gemeentelijke contactpersoon Boomfeestdag contact zoeken om in de gemeente, waar uw bedrijf gevestigd is, de gemeentelijke Boomfeestdag te ondersteunen. Het Boomfeestdag-logo mag, na overleg met de stichting, gebruikt worden, mits het ‘mercis bv’-handelsmerk niet losgekoppeld wordt.

Het kan zijn dat het bedrijf/organisatie de financiële ondersteuning specifiek wil besteden aan een door de stichting te ontwikkelen lespakket of activiteit zoals de actie Geboorteboom, ‘een Boom voor het leven’, de CO2-Bomenprijs en/of het Nationaal KinderBomenBos. Het logo van het bedrijf/organisatie wordt dan, samen met de logo’s van de hoofdsponsors, op het lespakket vermeld of anderszins afgebeeld bij de activiteit.

Een sponsor mag het logo, in overleg met de stichting, gebruiken op eigen uitingen. Denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van T-shirts met het logo van de Boomfeestdag en het logo van de sponsor. Ook kan men als sponsor ‘give-away’s van het bedrijf/de organisatie schenken aan de kinderen en genodigden.

 
 
 
 
 
 

Webwinkel

 

Winkelmandje

Er bevinden zich geen producten in uw winkelmandje.

0 Items €0,00
 

Hoofdsponsoren

De activiteiten van Stichting Nationale Boomfeestdag worden mede mogelijk gemaakt door:

  • Robin Energie
  • BP Europa SE-BP Nederland
  • IVN
  • 's-Hertogenbosch
  • Staatsbosbeheer
  • Ebben Boomkwekerij